Ποια η «Προφητεία του Μarduk»; (BINTEO)

«Η Προφητεία του Μαρντούκ» (Marduk) είναι ένα Ασσυριακό έγγραφο που χρονολογείται μεταξύ του 713 και 612 π.Χ. και βρέθηκε σε ένα κτίριο που είναι γνωστό ως το «Σπίτι του Εξορκιστή» δίπλα σε ένα ναό στην πόλη Ashur. Αφορά τα ταξίδια του αγάλματος του Βαβυλώνιου Θεού Μαρντούκ από την πατρίδα του στα εδάφη των Χετταίων, των Ασσύριων και των Ελαμιτών και προφητεύει την επιστροφή του στα χέρια ενός ισχυρού βασιλιά της Βαβυλώνας.
Το πρωτότυπο έργο ήταν σχεδόν βέβαιο ότι γράφτηκε κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Ναβουχοδονόσορα I (1125-1104 π.Χ.) ως τμήμα προπαγάνδας. Ο Ναβουχοδονόσορ νίκησε τους Ελαμίτες και έφερε το άγαλμα πίσω στη Βαβυλώνα και η συγγραφή του έργου πιθανότατα έγινε για να εορταστεί η νίκη του.

Διαβάστε επίσης
• Οι Κρεμαστοί Κήποι, το Διπλό Τείχος και ο Ναός του Διός-Βήλου, στην Βαβυλώνα
• Το Έπος του Gilgamesh
• Ακούστε το Έπος του Γκιλγκαμές στα Αρχαία Ακκαδικά (ΗΧΗΤΙΚΟ)
• Oι Πανάρχαιες Μάχες των Θεών -Enuma Elish

Ο συγγραφέας πιθανότατα κατασκεύασε την αφήγηση τοποθετώντας τα γεγονότα του παρελθόντος, ώστε να καταστεί δυνατό το «προφητικό όραμα» στο οποίο ο παρών βασιλιάς θα έρθει για την αποκατάσταση της ειρήνης και της τάξης στην πόλη, φέρνοντας το άγαλμα του θεού πίσω στη πατρίδα του. Αυτή η μορφή αφήγησης ήταν κοινός τόπος στο είδος και σήμερα είναι γνωστή ως Λογοτεχνία Naru της Μεσοποταμίας όπου ιστορικά γεγονότα ή άτομα υποβλήθηκαν σε ποιητική άδεια ώστε να κάνουν εντύπωση. Σε ένα έργο όπως το «Η Κατάρα της Ακκάδ», για παράδειγμα, ο ιστορικός βασιλιάς Naram-Sin (2261-2224 π.Χ.), γνωστός για την ευσέβειά του, παρουσιάζεται ως ασεβής σε μια προσπάθεια να απεικονιστεί σωστά η σχέση μεταξύ μονάρχη και θεών. Το νόημα ήταν ότι εφόσον ένας βασιλιάς τόσο μεγάλος όσο ο Naram-Sin της Ακκάδ μπορούσε να αποτύχει στην ευσέβεια και να τιμωρηθεί, τότε ήταν ακόμα πιο πιθανό να αποτύχει κι ένα άτομο μικρότερου αναστήματος. Στην Προφητεία του Μαρντούκ, τα γεγονότα τοποθετούνται μακριά στο παρελθόν, προκειμένου ο συγγραφέας να είναι σε θέση να «προβλέψει» τη στιγμή που ένας Βαβυλώνιος βασιλιάς θα επιστρέψει τον Μαρντούκ στο νόμιμο σπίτι του. Αυτό το κομμάτι, στη συνέχεια, ασχολείται επίσης με την ευθύνη ενός μονάρχη προς το θεό του.

Πέτρινο μνημείο του Εσσαρχαδών

Στην ανάγνωση του κειμένου, αναγνωρίζει κανείς εύκολα τα μυθικά ποιοτικά και πολιτικά θέματα - όπως το άγαλμα εκφράζοντας την ικανοποίησή του Μαρντούκ για τις χώρες των Χάττι και των Ασσυρίων - και οι δύο θεωρούνται σύμμαχοι - αλλά την αποστροφή του για τη γη του Ελάμ - ένα παραδοσιακό εχθρό της Βαβυλώνας - αλλά γνωρίζει επίσης το έργο με βάση τα πραγματικά ιστορικά γεγονότα. Η απομάκρυνση του αγάλματος ενός θεού από μια κατακτημένη πόλη ήταν κοινή πρακτική και θεωρείτο μια καταστροφική απώλεια για τον κατακτημένο. Αυτό ίσχυε για κάθε θεό, σε κάθε πόλη, αλλά περισσότερο για τον Μαρντούκ και τη Βαβυλώνα λόγω της αντίστοιχης υψηλής φήμη τους.

Ο Marduk και ο Δράκος του

Marduk o βασιλιάς των Θεών
Στη μυθολογία της Μεσοποταμία, ο Μαρντούκ ήταν ο γιος του Ένκι (Enki -επίσης γνωστού ως Έα), του θεού της σοφίας, ο οποίος ανέβηκε στη θέση του βασιλιά κατά τη διάρκεια μια μεγάλης μάχης μεταξύ των δυνάμεων των παλαιότερων θεών και των παιδιών τους. Σύμφωνα με το Σουμεριακό έπος Enuma Elish, το σύμπαν ήταν αρχικά ένα υδαρές χάος μέχρι να διαιρεθεί το γλυκό νερό (γνωστό ως Apsu, η αρσενική αρχή) και το αλμυρό νερό (γνωστή ως Tiamat, η θηλυκή αρχή). Οι Apsu και Tiamat στη συνέχεια γέννησαν τους άλλους θεούς.

H πλακέτα της Επικής Δημιουργίας της Μεσοποταμίας

Με τον καιρό, οι γελοιότητες των παιδιών του, άρχισαν να ενοχλούν τον Apsu ο οποίος αποφάσισε, με τη συμβουλή του βεζίρη του, για να τα σκοτώσει. Η Tiamat, το άκουσε αυτό, αποκάλυψε τη συνωμοσία στον Enki, ο οποίος στη συνέχεια κινήθηκε πρώτος, έβαλε τον πατέρα του σε βαθύ ύπνο και τον σκότωσε. Η Tiamat τρομοκρατήθηκε από αυτό και συγκέντρωσε στρατό για να καταστρέψει τα παιδιά της. Με επικεφαλής τον σύντροφό της Quingu, οι δυνάμεις της Tiamat ήταν νικηφόρες σε κάθε εμπλοκή. Οι νεότεροι θεοί κατανικήθηκαν μέχρι που ο Marduk κινήθηκε εμπρός σε μια συνεδρίαση του πολεμικού συμβουλίου και ανακοίνωσε ότι θα τους οδηγήσει στη νίκη αν τον έκαναν βασιλιά τους. Μόλις συμφώνησαν, νίκησε τον Quingu (ο οποίος αργότερα εκτελέστηκε) και σκότωσε τη Tiamat με ένα μεγάλο βέλος που την χώρισε στα δύο.

Ο Marduk σκοτώνει την Tiamat

Ο Marduk και ο Δράκος του

Ο Marduk και ο Δράκος του

Ο Marduk και ο Δράκος του

Το άγαλμα του Marduk στην Βαβυλώνα

Ο Marduk σκοτώνει την Tiamat

Ο Ninurta σκοτώνει την Anzu

Αφού νίκησε τις δυνάμεις του χάους, ο Marduk ξεκίνησε την δημιουργία του κόσμου, την παραγγελία των ουρανών, και τον σχηματισμό του νέου πλάσματος που ονομάστηκε ανθρώπινο ον. Οι άνθρωποι θα ήταν συνεργάτες των θεών για να συγκρατούν τις δυνάμεις του χάους και να διατηρούν την τάξη στον κόσμο. Με τον τρόπο αυτό, όλοι οι άνθρωποι ήταν παιδιά του Marduk που εργάζονταν για να κάνουν το θέλημά του. Η ιστορία του Marduk έγινε τόσο δημοφιλής που ο ίδιος άρχισε να αναγνωρίζεται ως ο υπέρτατος θεός. Ο μελετητής Jeremy Black σημειώνει ότι «η λατρεία του Marduk στην πιο ακραία μορφή της, έχει σχέση με το μονοθεϊσμό  αν και ποτέ δεν οδήγησε στην άρνηση της ύπαρξης των άλλων θεών" (129). Ο Marduk, στη συνέχεια, ήταν εξαιρετικά σημαντικός για τους ανθρώπους της Μεσοποταμίας, αλλά κυρίως για εκείνους της πόλης της Βαβυλώνας.

Η Σημασία του Marduk στη Βαβυλώνα

Ο Marduk ανήλθε ως εξέχουσα προστάτιδα θεότητα της Βαβυλώνας κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Χαμουραμπί (1792-1750 π.Χ.) και συνέχισε να λατρεύεται στην πόλη κατά την περσική κυριαρχία μέχρι την καταστροφή της Βαβυλώνα 485 π.Χ. από τον Μέγα Ξέρξη. Η γιορτή της Πρωτοχρονιάς (γνωστή ως Φεστιβάλ Akitu) δεν μπορούσε να γιορτάζεται όταν άγαλμα του θεού έλειπε από την πόλη όπως αυτή πιστεύεται ότι συμβολίζουν την αποχώρηση της παρουσίας του πραγματικού θεού. Πίστευαν ότι ο Marduk ζούσε σε ναό του στο κέντρο της πόλης όπως οι άλλοι θεοί ζούσαν στους δικούς τους. Όταν έπαιρναν μακριά το άγαλμα ενός θεού, χανόταν επίσης η προστασία που παρείχε εκείνη η θεότητα. «Η Προφητεία του Μαρντούκ» αναφέρει τα είδη των συνθηκών που επέρχονται όταν ένας θεός φύγει ή παρθεί από μια πόλη:

«Πτώματα ανθρώπων εμποδίζουν τις πύλες. Ο αδελφός τον αδελφό τρώει. Φίλος χτυπάει τον φίλο με ρόπαλο. Οι ελεύθεροι πολίτες απλώνουν τα χέρια στους φτωχούς και επαιτούν. Το σκήπτρο μεγαλώνει απότομα. Το κακό κείται σε όλη τη γη. Οι σφετεριστές αποδυναμώνουν τη χώρα. Λιοντάρια μπλοκάρουν το δρόμο. Τα σκυλιά τρελαίνονται και δαγκώνουν τους ανθρώπους. Όποιον δαγκώνουν, δεν ζει, πεθαίνει.» (Van de Mieroop, 48)

Ο μελετητής Marc van de Mieroop σχολιάζει την κατάσταση, γράφοντας:

«Η απουσία της θεότητας προστάτη από την πόλη της προκαλούσε μεγάλη αναστάτωση στη λατρεία (της θεότητας και στην πόλη συνολικά). Η απουσία της θεότητας δεν ήταν πάντα μεταφορική, αλλά συχνά ήταν το αποτέλεσμα της κλοπής του λατρευτικού αγάλματος από επιδρομές εχθρών. Συχνά Θεία αγάλματα αφαιρούνταν από τους νικητές σε πολέμους, προκειμένου να αποδυναμώσουν την εξουσία των ηττημένων πόλεων. Οι συνέπειες ήταν τόσο δεινές ώστε η απώλεια του αγάλματος άξιζε καταγραφής στα ιστοριογραφικά κείμενα. Όταν το άγαλμα του Marduk δεν ήταν παρών στη Βαβυλώνα, η γιορτή της Πρωτοχρονιάς, ζωτικής σημασίας για ολόκληρο το λατρευτικό του έτους, δεν μπορούσε να εορτασθεί. (48)

Η Βαβυλώνα λεηλατήθηκε από τον Ασσύριο ηγεμόνα Σενναχειρείμπ (705-681 π.Χ.) το 689 π.Χ. αφού νωρίτερα ο Σενναχειρείμπ είχε μειώσει τον Marduk ως θεό της πόλης, καθώς και το τελετουργικό του, «πιάνοντας το χέρι» του θεού, όταν ο ίδιος ανακηρύχθηκε βασιλιάς της Βαβυλώνας. Όταν δολοφονήθηκε από τους γιους του το 681 π.Χ., θεωρήθηκε ως τιμωρία του Marduk για την προσβολή προς αυτόν και την πόλη του. Ο διάδοχος του Σενναχειρείμπ, Εσσαρχαδών (681-669 π.Χ.) φρόντισε να αποστασιοποιηθεί από τον πατέρα του στην ανοικοδομώντας την πόλη και τιμώντας τον Marduk με ένα ακόμα πιο μεγαλειώδη ναό, το μεγάλο ζιγκουράτ της Βαβυλώνας (το πρωτότυπο για τον βιβλικό Πύργο της Βαβέλ) όπου, σύμφωνα με τον Ηρόδοτο, οι άνθρωποι πίστευαν ότι ο θεός ο ίδιος κατέβηκε από τους ουρανούς για να ζευγαρώσει με τις ειδικά επιλεγμένες παρθένες που ζούσαν στο κορυφαίο επίπεδο. Αυτή είναι και η πρωτότυπη αναφορά στους Νεφελίμ και Ελοχίμ, που αργότερα αντιγράφτηκε από τους Εβραίους στη Βίβλο.

Ο Πύργος της Βαβέλ

Ο Ηροδότος ισχυρίζεται επίσης, όμως, ότι ήταν κατανοητό ο Marduk να διαμένει στο ναό Του, και όχι στους ουρανούς, μεταξύ των ανθρώπων της πόλης του. Στη γιορτή της Πρωτοχρονιάς, το άγαλμα του ήταν περιφερόταν στους δρόμους και έξω σε ένα μικρό σπίτι έξω από τα τείχη όπου μπορούσε να έχει διαφορετική θέα και να απολαύσει λίγο φρέσκο ​​αέρα. Ο Marduk δεν ήταν κάποια απόμακρη θεότητα σε κάποιο υψηλότερο επίπεδο, αλλά άμεσα προσβάσιμος και είναι πάντα διαθέσιμος για τους ανθρώπους. Ως εκ τούτου, ήταν δύσκολο για τους Βαβυλώνιους ειδικά, να παίρνεις από κοντά τους τον προστάτη και φίλο τους.

Τα ταξίδια του Marduk

«Η Προφητεία του Μαρντούκ» δεν δίνει σαφές χρονοδιάγραμμα των γεγονότων, αλλά είναι πλέον γνωστό, από άλλες πηγές, πότε συνέβησαν ορισμένες επιδρομές και πότε το άγαλμα του θεού έφυγε μακριά. Περαιτέρω, το έργο δεν ακολουθεί την τύχη του αγάλματος αφού επέστρεψε πίσω στην Βαβυλώνα από το Ελάμ. Ένα χρονοδιάγραμμα των ταξιδιών των Marduk θα ξεκινούσε από την πρώτη φορά που το άγαλμα κλάπηκε από τους Χετταίους, μέχρι το τέλος καταστροφή του από τους Πέρσες του Ξέρξη, και αργότερα η ιστορία παρέχεται από Έλληνες συγγραφείς. Το ταξίδι του αγάλματος του Marduk θα ακολουθήσει κατά προσέγγιση τις ημερομηνίες:

1595 π.Χ. -Ο Mursilli Ι των Χετταίων μεταφέρει από το άγαλμα στο ομόσπονδο κράτος του Χάττι μετά την λεηλασία της Βαβυλώνας.

1344 π.Χ. -Ο Suppiluliuma Ι βασιλιάς Χετταίων, επιστρέφει στη Βαβυλώνα το άγαλμα ως χειρονομία καλής θέλησης στο εμπόριο (κερδοσκοπικό).

1225 π.Χ. -Ο Tukulti Ninurta I της Ασσυρίας λεηλατεί τη Βαβυλώνα και παίρνει το άγαλμα πίσω στην Ashur.

Αν και ορισμένοι προτείνουν ότι η πόλη της Ashur λεηλατήθηκε μετά το θάνατο Tukulti Ninurta I το 1208 π.Χ., αυτό δεν φαίνεται πιθανό. Την επόμενη φορά που το άγαλμα αναφέρεται είναι στην κατοχή του Shutruk Nakhunte του Ελάμ ο οποίος πιο πιθανό είναι να το πήρε από την πόλη της Σιπάρ όπου είχε μετακινηθεί κάποια στιγμή.

1150 π.Χ. -Ο Shutruk Nakhunte, βασιλιάς του Ελάμ, αποκτά το άγαλμα λαηλατώντας τη Σιπάρ. Η επιγραφή του Shutruk Nakhunte υπερηφανεύεται γι 'αυτήν την καταστροφή της Σιπάρ, μιας πόλης κοντά στη Βαβυλώνα, και τη μεταφορά μακριά πολλών αγαθών θρησκευτικής και πολιτιστικής αξίας -ανάμεσα τους και την στήλη του μεγάλου Naram-Sin -έτσι είναι πιθανό ότι το άγαλμα είχε βρεθεί στη Σιπάρ.

1125-1104 π.Χ. -Βασιλεία του Ναβουχοδονόσορα Ι, ο οποίος νικά τους Ελαμίτες και φέρνει το άγαλμα πίσω στη Βαβυλώνα.

705-689 π.Χ -Το άγαλμα παραμένει στη Βαβυλώνα κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Σενναχειρείμπ της Ασσυρίας, μέχρι που αυτός λεηλατεί την πόλη το 689 π.Χ. και αφαιρεί το άγαλμα, παίρνοντας το πιθανόν στη Νινευή.

681-669 π.Χ. -Ο Εσσαρχαδών, γιος του Σενναχειρείμπ, ξαναχτίζει τη Βαβυλώνα, το άγαλμα επιστρέφει, και τιμά τον Marduk με νέο ναό.

668-627 π.Χ. -Βασιλεία του Ασουρμπανιμπάλ, γιού του Εσσαρχαδών κατά την οποία το άγαλμα παραμένει στη Βαβυλώνα.

634-562 π.Χ. -Βασιλεία του Ναβουχοδονόσορα Β κατά την οποία έγινε διαπλάτυνση των δρόμων, έτσι ώστε το άγαλμα του Marduk να μπορεί να παρελάσει πιο εύκολα τις ημέρες των εορτών και ειδικά την Πρωτοχρονιά όταν θα περνούσε μέσα από την Πύλη της Ιστάρ στο ειδικό σπίτι.

Μοντέλο της Πύλης της Ιστάρ

539 -Η Βαβυλώνα κατακτήθηκε από τον Κύρο τον Μέγα της Περσίας. Ο Κύρος είχε μεγάλο σεβασμό για την πόλη και τον Θεό της. Μια επιγραφή σε ένα πήλινο βαρέλι στον τάφο του Κύρου δικαιολογεί την επίθεσή του στη Βαβυλώνα και αναφέρει πώς ο Marduk ήταν στο πλευρό του και του οφείλονται τιμές για τη νίκη του. Η κατάκτηση της Βαβυλώνας δικαιολογείται από το γεγονός ότι ο Κύρος ισχυρίζεται ότι ο βασιλιάς είχε ξεχάσει να τιμά τον Marduk και ήταν ανίκανος να κυβερνήσει.

485 π.Χ. -Η Βαβυλώνα εξεγείρεται εναντίον της περσικής κυριαρχίας και ο Ξέρξης Α ο Μέγας καταστρέφει την πόλη, σε αντίποινα, λειώνει το χρυσό άγαλμα του Marduk.

Η Αξιοπιστία των Πηγών
Όπως σημειώνεται, «Η Προφητεία του Μαρντούκ» είναι ιστορική μυθιστοριογραφία που δημιουργήθηκε για να γιορτάσει τη νίκη του Ναβουχοδονόσορα I επί των Ελαμιτών. Οι πηγές που εντοπίζουν την τύχη του αγάλματος μετά την επιστροφή του στη Βαβυλώνα είναι ιστορικές στη φύση τους, αλλά οι δύο κεντρικοί συγγραφείς -Ηρόδοτος και Διόδωρος ο Σικελιώτης -έχουν και οι δύο επικριθεί για ανακρίβειες και ορισμένα παραμύθια στα αντίστοιχα έργα τους. Οι καταγραφές του Ηροδότου για τη Βαβυλώνας φαίνονται ύποπτες για τους αναγνώστες από την εποχή του και ο Διόδωρος είναι υπεύθυνος για την λεπτομερή περιγραφή των Κρεμαστών Κήπων της Βαβυλώνας, που οι μελετητές πιστεύουν τώρα, ότι τελικά εάν υπήρχαν, ήταν στη Νινευή. Και οι δύο αυτοί συγγραφείς ήταν σφόδρα αντιπερσικοί και η ιστορία ενός Πέρση βασιλιά να καταστρέφει το άγαλμα του θεού για να δώσει μάθημα στους ανθρώπους της πόλης που μόλις είχε ισοπεδωθεί θα επιδίωκε την αντίστοιχη απεικόνιση των Περσών ως αναίσθητους, βάναυσους και ασεβείς.

Η τελική τύχη του αγάλματος του Marduk, τότε, σύμφωνα με τους Αρχαίους Έλληνες συγγραφείς, θα μπορούσε κάλλιστα να είναι ύποπτη, αλλά δεν είναι γιατί δεν υπάρχει πλέον αναφορά του αγάλματος σε οποιεσδήποτε πηγές μετά την επίθεση του Ξέρξη στη Βαβυλώνα και κανένας από τους αρχαίους συγγραφείς δεν έρχεται σε αντίθεση με την καταγραφή του Ηροδότου. Η Βαβυλώνα κατακτήθηκε από τον Μέγα Αλέξανδρο, όταν αυτός κατέκτησε την Περσική Αυτοκρατορία το 331 π.Χ. και δεν γίνεται καμία αναφορά στο άγαλμα ούτε αναφέρεται ποτέ σε μεταγενέστερες καταγραφές. Φαίνεται, λοιπόν, ότι ο Ηρόδοτος και Διόδωρος είναι σωστοί στα συμπεράσματά τους, εκτός αν βρεθεί κάποια ακόμη άγνωστη πηγή και παρουσιάσει μια διαφορετική ιστορία.

«Η Προφητεία του Μαρντούκ» δεν είναι τόσο σχετική με την ιστορία, αλλά με την κατανόηση της μεγάλη αξία που έδιναν οι άνθρωποι της πόλης στην προστάτιδα θεότητα τους. Ο Marduk δεν ήταν μόνο κάποιος αόρατος, αιθέριος στον οποίον προσεύχονταν όταν τον χρειάζονταν ή τον επαινούσαν τον καιρό της αφθονίας, αλλά ο στενός φίλος και γείτονας που ζούσε ακριβώς στη γειτονιά. Με τον ίδιο τρόπο που κάποιος στενοχωρείται σήμερα όταν χάσει έναν στενό φίλο, έτσι συνέβαινε στην αρχαία Βαβυλώνιοι, όταν τους έκλεβαν το άγαλμα του θεού τους.


Νικ Κόσμος για τα Αόρατα Γεγονότα

Οι αναρτήσεις μας μπορούν να δημοσιεύονται από οποιονδήποτε αρκεί να αναφέρεται εμφανώς ο ενεργός σύνδεσμος μας.

Δημοσίευση σχολίου

Επιτρέπονται σχόλια σε ότι γλώσσα θέλετε, φυσικά και σε greeklish.
ΥΒΡΙΣΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ ΔΕΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ

ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΩΝ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΩΝ ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΩΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΩΝ

ΔΕΝ ΦΕΡΟΥΜΕ ΚΑΜΙΑ ΕΥΘΥΝΗ ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ ΣΧΟΛΙΑ

Νεότερη Παλαιότερη

'