Πίεση από εισπρακτικές εταιρίες και για τα κοινόχρηστα!

Σε ιδιωτικές εταιρείες αναθέτουν την είσπραξη των κοινοχρήστων λόγω των συσσωρευμένων οφειλών όλο και περισσότερες πολυκατοικίες εν μέσω οικονομικής κρίσης.


Η ύφεση φέρνει νέες συνήθειες στη ζωή των ενοίκων: Πληρωμή με πιστωτικές κάρτες, διακανονισμοί και… άτοκες δόσεις είναι μερικές από τις μεθόδους που επιστρατεύονται τα τελευταία χρόνια με στόχο τη στοιχειώδη συντήρηση και λειτουργία του κτιρίου. Οι διαχειριστές αναγκάζονται να χτυπούν τις πόρτες των διαμερισμάτων αρκετές φορές προκειμένου να γεμίσουν το κοινό ταμείο, αλλά συχνά μάταια:


Τα χρέη διογκώνονται, η κεντρική θέρμανση διακόπτεται, το ασανσέρ τίθεται εκτός λειτουργίας και εκατοντάδες πολυκατοικίες στις μεγάλες πόλεις της χώρας «γερνούν» πρόωρα λόγω ανεπαρκούς συντήρησης. Σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως εξηγούν επαγγελματίες του χώρου, οφείλονται κοινόχρηστα από το 2013, ενώ τα χρέη μπορεί να ξεπερνούν ακόμη και τις 3.500 ευρώ ανά διαμέρισμα…

«Τον τελευταίο καιρό πολύ περισσότεροι απευθύνονται στις εταιρείες για την είσπραξη των κοινοχρήστων», λέει η κ. Μπλιώνα, υπεύθυνη στην εταιρεία εξυπηρέτησης κτιρίων Express Home Service.

 «Η μεγάλη αύξηση για εμάς ξεκίνησε το 2013, όταν έγινε υποχρεωτικό βάσει νόμου κάθε δαπάνη της πολυκατοικίας να συνοδεύεται από νόμιμο παραστατικό. Ετσι κάποια φυσικά πρόσωπα, ένοικοι των πολυκατοικιών, που είχαν αναλάβει αυτήν τη δουλειά δεν μπορούσαν πλέον να την κάνουν.


Η κρίση έφερε χρέη

Έπειτα η κρίση και η οικονομική δυσπραγία έπαιξαν σημαντικό ρόλο: τα οφειλόμενα κοινόχρηστα είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα σήμερα. Εχουμε μεγάλη εμπειρία και εξυπηρετούμε αρκετά κτίρια σε όλη την Αθήνα. Βλέπουμε ότι στην Κυψέλη, στα Πατήσια, στο Παγκράτι εκεί όπου υπάρχουν και πολλοί μετανάστες δεν πληρώνονται κοινόχρηστα. Εστω και ένας να χρωστά 1.000 ευρώ παραλύει όλη η πολυκατοικία».

Οι εταιρείες κάνουν αυτό που είναι δύσκολο στον διαχειριστή: Επιμένουν με αλλεπάλληλα τηλεφωνήματα ή και επιστολές προσπαθώντας να πείσουν όσους χρωστούν να αποπληρώσουν τμήμα της οφειλής ή συμφωνώντας μαζί τους διακανονισμό των χρεών. Σε πρώτη φάση τα οφειλόμενα καλύπτονται από το αποθεματικό. Οταν όμως το ποσό μεγαλώνει και ο ένοικος που χρωστά δεν ανταποκρίνεται, τότε το γραφείο απευθύνεται στη συνέλευση των ιδιοκτητών η οποία έχει την αρμοδιότητα να επιλέξει αν θα ακολουθήσει τη δικαστική οδό.

«Οι σχέσεις μεταξύ των ενοίκων είναι μια λεπτή υπόθεση. Δεν είναι δουλειά ενός διαχειριστή να χτυπάει τις πόρτες των διαμερισμάτων σε μια δύσκολη κατάσταση», εξηγεί η κ. Ελένη Ιακωβίδου, υπεύθυνη της εταιρείας διαχείρισης κτιρίων «Πολυκατοικείν» στη Θεσσαλονίκη.

«Πλέον δεχόμαστε πιστωτικές κάρτες για την εξόφληση των κοινοχρήστων αλλά και κατάθεση σε λογαριασμό μέσω web banking, κάτι που ζητήθηκε πολύ μετά τα capital controls και το οποίο μπορούν να παρέχουν οι εταιρείες σε σχέση με έναν ιδιώτη διαχειριστή. Επίσης κάνουμε διακανονισμούς: Ξεκινούν ακόμη και από τα 5 ή 10 ευρώ την εβδομάδα. Γιατί όταν το ποσό μεγαλώνει, συνήθως δεν αποπληρώνεται εύκολα. Το ένα διαμέρισμα που χρωστά μπορεί να το καλύψουν οι υπόλοιποι, όταν όμως γίνονται δύο ή τρία, η κατάσταση δεν ελέγχεται», λέει.

Με ειδικά μηχανάκια σε σπίτια, τόπους εργασίας ή οπουδήποτε αλλού εισπράττουν οι εταιρείες τα κοινόχρηστα από τους ενοίκους. Σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως εξηγούν, οφείλονται κοινόχρηστα από το 2013, ενώ τα χρέη μπορεί να ξεπερνούν ακόμη και τις 3.500 ευρώ ανά διαμέρισμα…
Με ειδικά μηχανάκια σε σπίτια, τόπους εργασίας ή οπουδήποτε αλλού εισπράττουν οι εταιρείες τα κοινόχρηστα από τους ενοίκους. Σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως εξηγούν, οφείλονται κοινόχρηστα από το 2013,


«Οι εταιρείες δεν έχουν δικαίωμα να κάνουν αγωγή. Και οι ένοικοι όμως το αποφεύγουν. Κανείς δεν θέλει να κάνει αγωγή σε κάποιον που δεν έχει να πληρώσει. Υπάρχουν, όμως, και κάποιοι που ενώ μπορούν δεν πληρώνουν. Γι’ αυτές τις περιπτώσεις συνήθως εκδίδεται διαταγή πληρωμής, που εφαρμόζεται σε όσες οικοδομές έχουν κανονισμό και είναι ταχεία -σε 15-20 μέρες υπάρχει απόφαση-, διαφορετικά γίνεται αγωγή, μια διαδικασία χρονοβόρα αφού η απόφαση βγαίνει μετά από περίπου 1,5 χρόνο. Ποιος όμως θέλει να βγάλει από το σπίτι του έναν άνθρωπο; Εχουμε αποκτήσει πλέον προσωπική σχέση με τους ανθρώπους, ξέρετε σε πόσες πολυκατοικίες υπάρχουν διαμερίσματα που ζουν οικογένειες ανέργων με συντάξεις παππούδων;».

Ενδεικτικό είναι ότι, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των εταιρειών, σε ποσοστό τουλάχιστον 50% στις πολυκατοικίες των μεγάλων πόλεων δεν υφίσταται πλέον κεντρική θέρμανση.

«Ακόμη και στη Βόρεια Ελλάδα, όπου οι θερμοκρασίες είναι χαμηλότερες, η κατανάλωση πετρελαίου έχει μειωθεί τα τελευταία χρόνια κατά 70%. Παλειότερα ο χειμώνας ήταν το ζενίθ της δουλειάς μας. Πλέον αυτό δεν ισχύει. Η κεντρική θέρμανση με πετρέλαιο έχει σχεδόν καταργηθεί -είναι ελάχιστες οι πολυκατοικίες που τη διατηρούν- και οι περισσότεροι χρησιμοποιούν κλιματιστικά, τζάκια ή αερόθερμα ενώ διαδεδομένα είναι και τα ατομικά συστήματα φυσικού αερίου. Και επειδή το γραφείο εξυπηρετεί τόσο την Ανατολική όσο και την πιο »ευκατάστατη» Δυτική Θεσσαλονίκη, σας λέω ότι το πρόβλημα είναι παντού το ίδιο. Εμείς για να συγκρατήσουμε την πελατεία μας το 2012 και χωρίς κανείς να μας το ζητήσει ενημερώσαμε τους πελάτες μας ότι μειώνουμε το κόστος για τις υπηρεσίες μας κατά 30%. Δεν γίνεται αλλιώς», εξηγεί η κ. Ιακωβίδου.

Απαραίτητη η θέρμανση

«Πλέον δεχόμαστε πιστωτικές κάρτες για την εξόφληση των κοινοχρήστων, ενώ κάνουμε και διακανονισμούς που ξεκινούν ακόμη και από τα 5 ή 10 ευρώ εβδομαδιαίως» λέει η κ. Ελένη Ιακωβίδου

Η κ. Μπλιώνα από την πλευρά της επισημαίνει ότι «ο κόσμος απευθύνεται στα γραφεία και επειδή αυτά μπορούν να τον ενημερώνουν. Εξηγούμε ότι τα κλειστά συστήματα κεντρικής θέρμανσης καταστρέφουν τις υποδομές: καυστήρες, ηλεκτροβάνες, κυκλοφορητές, ακριβός εξοπλισμός αχρηστεύεται όταν δεν χρησιμοποιείται, γι’ αυτό συνιστούμε τους κρύους μήνες να λειτουργεί η κεντρική θέρμανση έστω και λίγο για συντήρηση. Εχουμε, επίσης, πολυκατοικίες που όλοι οι ένοικοί τους ήταν δικαιούχοι επιδόματος θέρμανσης και δεν το γνώριζαν. Τους ενημερώσαμε με ανακοίνωση και πήραν αυτό που δικαιούνταν».

Τι λένε οι ένοικοι

Παραδώσαμε το ταμείο της πολυκατοικίας λόγω κρίσης

«Ήταν πριν από περίπου ενάμιση χρόνο όταν αποφασίσαμε να αναθέσουμε στο γραφείο που εκδίδει τα κοινόχρηστα της πολυκατοικίας και την είσπραξή τους», λέει η κ. Μπαλάσκα, διαχειρίστρια σε μια πολυκατοικία του Αμαρουσίου με 37 διαμερίσματα.

«Θελήσαμε να αποφύγουμε την ταλαιπωρία, τη δυσκολία του να συγχρονιστούμε τόσοι άνθρωποι και παράλληλα τα εμπόδια που προκύπτουν λόγω οικονομικής κρίσης: και στην δική μας πολυκατοικία -όπως σχεδόν παντού- υπάρχουν χρωστούμενα από παλαιότερα κοινόχρηστα. Επιλέξαμε μια μεγάλη εταιρεία που μπορεί να διαχειριστεί καλύτερα αυτό το θέμα», προσθέτει.

«Πλέον, μία φορά τον μήνα έρχονται στην πολυκατοικία για την είσπραξη. Αν κάποιος δεν ανταποκριθεί, μπορεί να καταθέσει τα χρήματα σε τραπεζικό λογαριασμό και, αν υπάρχει θέμα μη πληρωμής, εκείνοι επιμένουν περισσότερο. Αυτό γίνεται κυρίως τηλεφωνικά. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια αυτήν τη δουλειά την έκανα εγώ. Όμως δεν είναι εύκολο. Υπάρχουν και χρέη που φτάνουν τα 1.000 ευρώ. Ουσιαστικά τα καλύπτει η υπόλοιπη πολυκατοικία. Δείχνουμε κατανόηση.

Τι μπορεί να κάνει κάποιος όταν δεν έχει να πληρώσει; Συνήθως τα κοινόχρηστα μένουν τελευταία. Όταν δεν υπάρχουν δουλειές, όταν κάποιοι κλείνουν μαγαζιά, σε ποια έξοδα θα αντεπεξέλθουν πρώτα; Είναι λογικό».

Συσσωρευμένα χρέη

Όπως επισημαίνει στο «Έθνος» έτερη διαχειρίστρια πολυκατοικίας από τα Εξάρχεια, τα συσσωρευμένα χρέη ήταν ένας από τους βασικούς λόγους για τους οποίους ανατέθηκε η είσπραξη των κοινοχρήστων σε ιδιωτική εταιρεία.

«Με ένα κόστος 100 ευρώ το μήνα για τα 20 διαμερίσματα της πολυκατοικίας η εταιρεία έχει αναλάβει το δύσκολο έργο της έκδοσης αλλά και της είσπραξης των κοινοχρήστων», λέει.

«Αυτό είναι μία από τις πιο σημαντικές υπηρεσίες, γιατί σε κάποια διαμερίσματα ορισμένοι για υπαρκτούς και άλλοι για μη υπαρκτούς λόγους δεν πλήρωναν. Τελικά όταν σε ένα διαμέρισμα οι οφειλές ξεπέρασαν τα 2.000 ευρώ, η πολυκατοικία -η οποία έχει πολλούς δικηγόρους- αποφάσισε να πάει δικαστικά.

Η εταιρεία είσπραξης κοινοχρήστων δεν μπορεί να πάρει τέτοια πρωτοβουλία. Όμως, όταν σε άλλη περίπτωση χρειάστηκε, ήταν εκείνοι που αναζήτησαν τους ιδιοκτήτες διαμερισμάτων -οι οποίοι βρίσκονται στην επαρχία- για να τους ενημερώσουν ότι οι ενοικιαστές δεν πληρώνουν τα κοινόχρηστα.

Επίσης, με δική τους προτροπή έχει γίνει διακανονισμός για ένα διαμέρισμα το οποίο ενώ επί πέντε χρόνια δεν πλήρωνε κοινόχρηστα, πλέον δίνει 100 ευρώ τον μήνα μέχρι να βρεθεί μια άκρη…»

Αόρατα Γεγονότα

Οι αναρτήσεις μας μπορούν να δημοσιεύονται από οποιονδήποτε αρκεί να αναφέρεται εμφανώς ο ενεργός σύνδεσμος μας.

Δημοσίευση σχολίου

Επιτρέπονται σχόλια σε ότι γλώσσα θέλετε, φυσικά και σε greeklish.
ΥΒΡΙΣΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ ΔΕΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ

ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΩΝ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΩΝ ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΩΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΩΝ

ΔΕΝ ΦΕΡΟΥΜΕ ΚΑΜΙΑ ΕΥΘΥΝΗ ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ ΣΧΟΛΙΑ

Νεότερη Παλαιότερη

'