Οι Ατλάντιοι Βερβερίνοι της Βορείου Αφρικής -Μέρος 1ο

Μια όμορφη νεαρή γυναίκα των Βερβέρων Καμπύλ της Τυνησίας, με τατουάζ και παραδοσιακά κοσμήματα (αρχές του 1900). Φωτογραφία από τον Rudolf Lehnert 1905
Η ακτή της Μπαρμπαριάς στη Βόρεια Αφρική ονομάστηκε έτσι από τους Βέρβερους, νομαδικό λαό που κατοικούσε στην περιοχή δυτικά της κοιλάδας του Νείλου στη Βόρεια Αφρική. Ονομάζονται Αματζίγ ή Imazighen στην αρχαιότητα (που σημαίνει "ελεύθεροι άνθρωποι") και είναι από τους παλαιότερους κατοίκους της βόρειας Αφρικής. Η πλούσια μυθολογία τους επέζησε για χιλιάδες χρόνια, ερχόμενη τελικά να επηρεάσει τις θρησκευτικές πεποιθήσεις των αρχαίων Αιγυπτίων.


Η ιστορία του λαού των Βερβερίνων στην Βόρεια Αφρική είναι ευρύτατη και διαφοροποιημένη. Οι Βέρβεροι είναι μια μεγάλη ομάδα των μη-Αραβικών φυλών, που σχετίζονται μεταξύ τους με τη γλώσσα και τον πολιτισμό και κατοικούν στις περιοχές που εκτείνονται από την Αίγυπτο ως τις Καναρίους Νήσους, καθώς και τις περιοχές νότια της Σαχάρας, όπως ο Νίγηρας και το Μαλί. Οι αρχαιολόγοι έχουν επισήμανει την προέλευσή τους στον Καπσιανό πολιτισμό [1], ένας λαό της Βόρειας Αφρικής που χρονολογείται πριν περισσότερα από 10.000 χρόνια. (*Σημειώστε τη χρονολογία στο μυαλό σας).
Λαοί που μιλούν Βερβερικά ζουν στη Βόρεια Αφρική από αρχαιοτάτων χρόνων και η πρώτη αναφορά γι αυτούς γίνεται από τους Αιγυπτίους το 3000 π.Χ., υπό την ονομασία Temehu. Φοινικικά, ελληνικά και ρωμαϊκά κείμενα αναφέρονται επίσης σ'αυτούς. Από τα προϊστορικά χρόνια, τα εδάφη των Βερβερίνων είναι ένα σταυροδρόμι λαών από την Αφρική, την Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή. Οι Καρχηδόνιοι, οι Ρωμαίοι, οι Βάνδαλοι, οι Βυζαντινοί, οι Άραβες, οι Τούρκοι, οι Ισπανοί, οι Γάλλοι, οι Ιταλοί έχουν εισβάλει και κυβερνήσει τμήματα της πατρίδας Βερβερίνων. Οι Βέρβεροι δεν έχουν δοκιμάσει ποτέ μια ενιαία πολιτική ταυτότητα, ένα κοινό κράτος. Υπήρξαν πολλά βασίλεια Βερβερίνων και πολιτισμοί, το ένα δίπλα στο άλλο, σε διάφορες περιοχές της Βόρειας Αφρικής και της Ισπανίας, αλλά ποτέ μια ενιαία "Αυτοκρατορία των Βερβερίνων". Στο πέρασμα των αιώνων, οι Βέρβεροι έχουν αναμιχθεί με πολλές εθνοτικές ομάδες, συμπεριλαμβανομένων των Αράβων και εξαιτίας αυτού του γεγονότος, έχουν καταλήξει να ταυτοποιούνται περισσότερο γλωσσολογικά, παρα με τη φυλή. Η γλώσσα τους είναι μια από τις παλαιότερες στον κόσμο και ανήκει στον Αφρικανικό κλάδο της οικογένειας της αφρο-ασιατικής γλώσσας, μαζί με την αρχαία αιγυπτιακή.

Δείτε επίσης:


O Tariq ibn Ziyad, στρατηγός των μουσουλμάνων Βερβερίνων και των Ομμεϋάδων, που ηγήθηκε  στη κατάκτηση της Ισπανίας από τους Βησιγότθους το 711. Ζωγραφική από τον Theodor Hosemann

Αν και ποτέ δεν έγινε επίσημα πέρα ​​από τις τοπικές λατρείες, οι Βέρβεροι είχαν μια πλούσια μυθολογία και σύστημα πίστης που διαρθρώνεται γύρω από ένα πάνθεον διαφόρων θεών. Πολλές από τις πεποιθήσεις τους είχαν αναπτυχθεί σε τοπικό επίπεδο, ενώ κάποιες εισήχθησαν ή αργότερα επηρεάστηκαν από την επαφή με άλλες αφρικανικές μυθολογίες, όπως η αιγυπτιακή θρησκεία, μαζί με φοινικική μυθολογία, τον Ιουδαϊσμό, την ιβηρική μυθολογία και την ελληνιστική θρησκεία κατά τη διάρκεια της αρχαιότητας. Η πιο πρόσφατη επιρροή προήλθε από την αραβική μυθολογία, όταν οι Βέρβεροι προσηλυτίστηκαν στο Ισλάμ κατά τη διάρκεια του ένατου αιώνα. Σήμερα, μερικές από τις παραδοσιακές, αρχαίες, παγανιστικές πεποιθήσεις των Βερβερίνων εξακολουθούν να υπάρχουν εντός του πολιτισμού και της παράδοσης τους, ειδικά στην Αλγερία, όπου οι παλαιότερες λατρείες επιβίωσαν σε διάφορους βαθμούς. Οι Άραβες μουσουλμάνοι Αλγερινοί αποκαλούν ακόμα τους Βερβερίνους ως Αματζίγ, θέλοντας να τους προσδώσουν την παγανιστική τους προέλευση. Πολλοί φανατικοί μουσουλμάνοι και αμαθείς τους θεωρούν Μαύρους Μάγους ή και Σατανιστές.

Πολλοί τους προϊστορικούς λαούς θεωρούσαν τους βράχους ως ιερούς, συμπεριλαμβανομένων και των Βερβέρων. Τον δεύτερο αιώνα ο Λατίνος συγγραφέας Απουλήιος, μαζί με τον Άγιο Αυγουστίνο, επίσκοπο του Hippo Regius (αρχαία ονομασία της σύγχρονης πόλης Ανάμπα, στην Αλγερία), τόσο παρατήρησαν τη λατρεία βράχων μεταξύ των βόρειων Αφρικανών. Ο Έλληνας ιστορικός Ηρόδοτος έγραψε για τις θυσίες τους:
"Αρχίζουν με το αυτί του θύματος, το οποίο κόβουν και να ρίχνουν πάνω από το σπίτι τους: όταν αυτό γίνει, σκοτώνουν το ζώο με στρίψιμο του λαιμού. Θυσιάζουν στον Ήλιο και τη Σελήνη, αλλά όχι σε οποιοδήποτε άλλο θεό." [2]

Ο μεγαλιθικός πολιτισμός μπορεί να ήταν μέρος της λατρείας των νεκρών ή της λατρείας των αστεριών. Το πιο γνωστό μεγαλιθικό μνημείο στη βορειοδυτική Αφρική είναι η Mzora (ή Msoura). Αποτελείται από έναν κύκλο με ογκόλιθους γύρω από ένα τύμβο. Ο υψηλότερος ογκόλιθος είναι μεγαλύτερος από 5 μέτρα. Σύμφωνα με το μύθο, είναι ο τόπος ανάπαυσης του μυθικού βασιλιά Βερβερίνων Ανταίου [3][4]. Ένα άλλο μεγαλιθικό μνημείο ανακαλύφθηκε το 1926, νότια της Καζαμπλάνκα και είναι χαραγμένο με επιτύμβιες επιγραφές σε Libyco-Βερβερίνικη γραφή γνωστή ως Βερβερικά (Tifinagh).

Το μεγαλιθικό μνημείο (Cromlech) της Msoura ή Mzora
Οι τάφοι των πρώιμων Βερβερίνων και των προγόνων τους (από τον Καπσιανό [1] και Ιβηρο-Μαυριτανικό πολιτισμό) δείχνουν ότι πίστευαν στη μετά θάνατον ζωή. Οι προϊστορικοί άνθρωποι της περιοχής της βορειοδυτικής Αφρικής έθαβαν τα σώματά τους στο έδαφος. Αργότερα, έθαβαν τους νεκρούς σε σπηλιές, τύμβους (ταφές σε αναχώματα) και τάφους σμιλεμένους σε βράχο. Αυτοί οι τάφοι εξελίχθηκαν από πρωτόγονες κατασκευές σε πιο περίτεχνες, όπως οι πυραμιδικοί τάφοι που εξαπλώθηκαν σε όλη τη Βόρεια Αφρική. Οι πιο γνωστές πυραμίδες των Βερβερίνων είναι η 19 μέτρων προ-ρωμαϊκή πυραμίδα των Νουμιδίων στη Medracen και η 30 μέτρων πυραμίδα των αρχαίων Μαυριτανών που βρίσκεται στη σύγχρονη Αλγερία.

Το μαυσωλείο των Νουμίδιων Βασιλέων που ονομάζεται Medracen
Μεταξύ της αρχαίας μυθολογίας των Βερβερίνων και της αιγυπτιακής μυθολογίας υπάρχουν παρόμοιες, επικαλυπτόμενες θεότητες. Οι Βέρβεροι ήταν γείτονες των Αιγυπτίων, που αρχικά κατοικούσαν στα εδάφη της Λιβύης εδώ και χιλιάδες χρόνια, πριν από την αρχή της πρώτης ανθρώπινης καταγραφής στην Αρχαία Αίγυπτο. Θεωρείται ότι μερικές αρχαίες αιγύπτιακές θεότητες, όπως η Ίσιδα και ο Σετ, αρχικά λατρεύονταν από τους Βερβερίνους. Ο Όσιρις ήταν μία από τις αιγυπτιακές θεότητες, που του απέδιδαν φόρο τιμή στη Λιβύη. Μερικοί μελετητές πιστεύουν ότι ο Όσιρις ήταν αρχικά ένας Λίβυος θεός. Οι Βέρβεροι υποτίθεται ότι δεν τρώνε τη σάρκα των χοίρων, διότι συνδέθηκε με τον Σετ και δεν τρώνε τη σάρκα της αγελάδας, γιατί συνδέθηκε με την Ίσιδα. Αυτό αναφέρθηκε από τον Ηρόδοτο:

Τη σάρκα αγελάδας, ωστόσο, καμία από αυτές [τις λιβυκές] φυλές ποτέ δεν δοκίμασε, αλλά απέχουν από αυτή για τον ίδιο λόγο όπως και οι Αιγύπτιοι, ούτε αυτοί αναπαράγουν χοίρους. Ακόμη και στην Κυρήνη, οι γυναίκες σκέφτονται ότι είναι λάθος να τρώνε τη σάρκα της αγελάδας, τιμώντας με αυτήν την Ίσιδα, την αιγυπτιακής θεά, της οποία λατρεύουν τόσο με νηστείες και γιορτές. Οι γυναίκες των Βαρκαίωναπέχουν, όχι μόνο από τη σάρκα αγελάδας μόνο, αλλά και από τη σάρκα των χοίρων 

Άλλη μία από τις θεότητες τους, που οι Αιγύπτιοι θεωρούσαν ότι έχει καταγωγή από τη Λιβύη, ήταν η Ναΐθ η οποία λέγεται ότι μετανάστευσε από τη Λιβύη για να δημιουργήσει το ναού της στη Σάιδα στο Δέλτα του Νείλου. Μερικοί μύθοι λένε ότι η Νεΐθ γεννήθηκε γύρω από τη λίμνη Τρίτωνίδα (στη σύγχρονη Τυνησία). Είναι αξιοσημείωτο ότι ορισμένα αιγυπτιακές θεότητες, αποτυπώθηκαν με χαρακτηριστικά Βερβερίνων (της αρχαίας Λιβύης), όπως ο "Αμέντ" ο οποίος απεικονίζεται με δύο φτερά, που ήταν τα συνήθη στολίδια των Αρχαίων Λίβυων, όπως απεικονίζεται από τους αρχαίους Αιγυπτίους. H Ναΐθ ταυτίστηκε και με την Θεά Αθηνά των αρχαίων Ελλήνων. Είναι γνωστή η διαμάχη της με τον Ποσειδώνα για την προστασία των Αθηνών. Η Αθηνά νίκησε με το δώρο της ελιάς και έγινε προστάτιδα των Αθηνών, ενώ ο Ποσειδώνας έγινε ο προστάτης της Ατλαντίδας.

H Αιγίδα της Νειθ (όπως θα λέγαμε και η Αιγίδα της Αθηνάς) από την Ύστερη Εποχή, εικοστή έκτη δυναστεία (περίπου 664 έως 525 π.Χ.) επιχρυσωμένος χαλκός, στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Λυών
Ο πιο αξιοσημείωτος κοινός θεός μεταξύ του αιγυπτιακού πολιτισμού και του πολιτισμού των Βερβερίνων ήταν ο Άμων. Ο βασιλιάς των θεών και θεός του ανέμου, που υιοθετήθηκε από τους αρχαίους Αιγυπτίους, όπως Αμήν-Ρα, από τους Έλληνες ως Άμμωνας-Δίας και από τους Φοίνικες ως Άμων-Βάαλ. Απεικονίζεται με ανθρώπινη μορφή, μερικές φορές με το κεφάλι ενός κριού, πρώιμες απεικονίσεις κριαριών έχουν βρεθεί σε όλη τη Βόρεια Αφρική, που χρονολογούνται από 9600 π.Χ. (*σημειώστε την χρονολογία) και 7500 π.Χ.. Ο πιο διάσημος ναός του Άμμωνα στην Αρχαία Λιβύη ήταν ο ναός στη Σίβα στην Αίγυπτο, μια όαση που εξακολουθεί να κατοικείται από Βερβερίνους. Αν και οι περισσότερες σύγχρονες πηγές αγνοούν την ύπαρξη του Άμμωνα στη μυθολογία των Βερβερίνων, τιμήθηκε από τους αρχαίους Έλληνες στην Κυρηναϊκή και ενώθηκε με το φοινικικό θεό Βάαλ εξαιτίας της επιρροής της Λιβύης.

Η συνέχεια εδώ στο Β' Μέρος

Συγγραφή-Μετάφραση αποσπασμάτων-Επιμέλεια-Απόδοση Αόρατα Γεγονότα

Αναφορές:
  1. http://en.wikipedia.org/wiki/Capsian_culture
  2. http://www.greek-language.gr/Resources/ancient_greek/library/browse.html?text_id=30&page=122
  3. http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%BD%CF%84%CE%B1%CE%AF%CE%BF%CF%82
  4. http://en.wikipedia.org/wiki/Antaeus
  5. http://aorata-gegonota.blogspot.gr/2011/02/blog-post_4645.html
  6. http://aorata-gegonota.blogspot.gr/2012/11/kam.html
  7. http://aorata-gegonota.blogspot.gr/2012/04/blog-post_7676.html

Βιβλιογραφία:

  1. «LookLex Encyclopedia». Η θρησκεία των Βερβερίνων, http://i-cias.com/e.o/berber.religion.htm. 
  2. «Αμαζίγ, (Βερβερίνοι) ο ιθαγενής μη-αραβικός πληθυσμός της Βόρειας Αφρικής και η γλώσσα τους." Φοινίκη. http://phoenicia.org/berber.html
  3. «Ο λαός των Βερβερίνων» Οδηγός της Αφρικής. http://www.africaguide.com/culture/tribes/berber.htm 
  4. «Αρχαίες γραφές: Βερβερινικά» Αρχαίες γραφές. http://www.ancientscripts.com/berber.html
  5. Thompson, Irene. "Ο κλάδος των Βερβερίνων" Σχετικά με τις γλώσσες του κόσμου. 2013. http://aboutworldlanguages.com/berber-branch
  6. «Βέρβεροι: Η αυτοκρατορία χωρίς σύνορα». Βέρβεροι (Imazighen) της Βόρειας Αφρικής: στη Λιβύη, την Αλγερία και το Μαρόκο. https://www.temehu.com/imazighen/berbers.htm
  7. «Οι Βέρβεροι -Αρχαία Ατλαντίδα». Αρχαία Ατλαντίδα. 15 Απριλίου 2014. http://www.ancient-atlantis.com/the-berbers/

Άδεια Creative Commons
Οι αναρτήσεις μας μπορούν να δημοσιεύονται από οποιονδήποτε αρκεί να αναφέρεται εμφανώς με ενεργό σύνδεσμο ο δημιουργός.

Το έργο με τίτλο Οι Ατλάντιοι Βερβερίνοι της Βορείου Αφρικής -Μέρος 1το από τον δημιουργό ΑΟΡΑΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ διατίθεται με την άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 4.0.

Δημοσίευση σχολίου

Επιτρέπονται σχόλια σε ότι γλώσσα θέλετε, φυσικά και σε greeklish.
ΥΒΡΙΣΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ ΔΕΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ

ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΩΝ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΩΝ ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΩΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΩΝ

ΔΕΝ ΦΕΡΟΥΜΕ ΚΑΜΙΑ ΕΥΘΥΝΗ ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΩΝΥΜΑ Ή ΕΠΩΝΥΜΑ ΣΧΟΛΙΑ

Νεότερη Παλαιότερη

'